Jak rozpocząć szkolenie motolotniowe część 1. – wybór szkoły

Jeżeli planujecie rozpocząć szkolenie motolotniowe w nadchodzącym sezonie, warto pomyśleć o znalezieniu odpowiedniej szkoły i oferty szkoleniowej. W okresie wiosennym odbywa się większość szkoleń teoretycznych w Polsce. Szkoła w której zdecydujecie się odbyć kurs z pewnością udostępni wiele ciekawych i potrzebnych materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej. Warto się z nimi zapoznać jeszcze przed pierwszymi lotami. Korzystając z długich zimowych wieczorów można sięgnąć do lektury autorstwa Jacka Kibińskiego ” Motolotniarstwo dla każdego” wydanie drugie. Niewiele publikacji dotyczących motolotniarstwa w języku polskim  zawiera wyczerpujący opis podstawowych zagadnień z zakresu aerodynamiki i budowy motolotni, bezpieczeństwa i zasad lotów itd.

Bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze szkoły jest ekonomia, jednakże nie może być ona czynnikiem decydującym.  Ceny kursów w poszczególnych ośrodkach lotniczych są do siebie bardzo zbliżone. Koszt szkolenia praktycznego motolotniowego wynosi ok 10 tyś. zł.   Cenę determinują przepisy odnośnie świadectw kwalifikacji PHGP, które jasno ustalają minima programowe na 25 godzin lotu.  Oferta szkolenia, która początkowo wygląda atrakcyjnie okazuje się później  droższym rozwiązaniem. Najlepszym przykładem są polskie autostrady budowane przez chińczyków 😉 Pamiętajmy! Przy wyborze ośrodka koniecznie trzeba zapytać o sposób rozliczania czasu lotu, nie należy godzić się na rozliczanie według licznika motogodzin. W innym wypadku przyjdzie nam zapłacić za grzanie silnika, kołowanie i postój w oczekiwaniu na start.

motolotnia toruń

W dobie internetu, wiele informacji na temat szkół i instruktorów w nich pracujących, można znaleźć w sieci.  Bardzo mile widziane jest to jeśli w szkole jest kilku instruktorów i kilka sprzętów. W przypadku nieobecności instruktora prowadzącego lub dłuższych prac serwisowych na motolotni, nie musimy przerywać toku szkolenia. Zawsze mamy alternatywę. Sama szkoląc się w roku 2011 dysponując ograniczonym czasem miałam okazję sprawdzić i przekonać się, jak ważne są to aspekty. Podczas gdy jedna z motolotni była na pracach serwisowych, nie musząc przerywać szkolenia,  mogłam korzystać z innego sprzętu który był do mojej pełnej dyspozycji.

Kandydat zgłaszający się na kurs motolotniowy zazwyczaj ma niewielkie pojęcie o motolotniarstwie . Dlatego najważniejszą rolę na jego lotniczej ścieżce  bedzie miał instruktor, który niczym rodzic  zadba o swojego wychowanka od początku do końca 😉   Mając jakiekolwiek wątpliwości związane z  eksplotacją motolotni, bezpieczeństwem lotu, problemami natury formalnej lub innymi drobiazgami,  zawsze możemy zwrócić się do swojego instruktora, gdyż jego opieka nie powinna kończyć się w momencie zdania egzaminu, lecz trwać o wiele dłużej.

Zafascynowani wizją szkolenia nie zapomnijmy sprawdzić, czy rzeczywiście instruktor lub ośrodek szkolenia jest uprawniony do przeprowadzania kursów. Dokumentem potwierdzającym jest wpis do ewidencji podmiotów szkolących prowadzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.  Jeżeli szkoła posiada stosowne zaświadczenie, mamy wtedy pewność, że po ukończeniu szkolenia uzyskamy dokumentację szkolenia i będziemy mogli przystąpić do egzaminu na pilota motolotni (PHGP) przed egzaminatorem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej.

Na wiele pytań można znaleźć odpowiedzi tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *