Jak rozpocząć szkolenie motolotniowe część 2. – szkolenie teoretyczne

Szkolenie teoretyczne
Bardzo ważną i ciekawą częścią szkolenia motolotniowego jest część teoretyczna. Żeby latać bezpiecznie motolotnią trzeba mieć pojęcie o prawach fizyki, którym podlega statek powietrzny, przepisach lotniczych, zasadach bezpieczeństwa, meteorologii itd. Oczywiście nikt nie będzie kazał uczyć się na pamięć rozporządzeń czy wyprowadzać wzoru na siłę nośną. Ważne by zrozumieć podstawowe pojęcia i zasady z których będziemy korzystać na co dzień bawiąc się w lotnictwo.

Na pierwszy rzut oka przestrzeń powietrzna wydaje się bezkresna i pusta. To jednak złudzenie, gdyż niebo staje się coraz bardziej zatłoczone, a ilość użytkowników i ilość operacji lotniczych rośnie z roku na rok, trzeba mieć na względzie by naszą niewiedzą nie narażać innych.
Nauka latania nie kończy się tylko na opanowaniu startów i lądowań. Współczesne motolotnie pozwalają na dłuższe przeloty trasowe. Niektóre modele motolotni swoimi osiągami dorównują samolotom. Pilot podejmujący lot musi doprowadzić do bezpiecznego lądowania na lotnisku docelowym i w przypadku pogorszenia się np. warunków atmosferycznych umieć podjąć odpowiednią decyzję co do kontynuowania lotu, skorzystania z pomocy nawigacyjnych, możliwości lądowania na lotnisku zapasowym. Podjęcie właściwej decyzji będzie łatwiejsze im więcej mamy wiedzy podpartej doświadczeniem, a dobra decyzja równa się życie. Gdy sytuacja robi się niebezpieczna nie można ot tak wcisnąć hamulca i wysiąść..

lot z instruktorem Toruń

Lot z instruktorem na tylnym fotelu powinien dawać poczucie komfortu i całkowitego bezpieczeństwa.

Rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie świadectw kwalifikacji z dnia 3 czerwca 2013 r. określa szczegółowo zakres i minima programowe szkolenia zarówno teoretycznego jak i praktycznego. Większość szkół motolotniowych w Polsce korzysta z programu szkolenia ULC, który został opublikowany w dzienniku urzędowym z dnia 3 października 2013 roku,pozycja 93. Większość nie oznacza jednak wszystkich, ponieważ w wymienionym rozporządzeniu ustawodawca pozostawia możliwość zatwierdzenia własnego programu. Według programu ULC-owego szkolenie teoretyczne może się odbyć metodą stacjonarną i musi zawierać min. 55 godzin zegarowych, bądź metodą zaoczną lub e-learningową (elektorniczną) w taki sposób by uczeń opanował niezbędną wiedzę z następujących przedmiotów.
1. prawo lotnicze;
2. człowiek – możliwości i ograniczenia;
3. meteorologia;
4. nawigacja;
5. procedury operacyjne;
6. osiągi i planowanie lotu;
7. wiedza ogólna o statku powietrznym;
8. zasady lotu;
9. bezpieczeństwo lotów.
10.komunikacja radiotelefoniczna
Szkolenie teoretyczne kończy się pisemnym lub ustnym egzaminem wewnętrznym. Po zdaniu takiego egzaminu uczeń powinien otrzymać zaświadczenie o ukończeniu szkolenia teoretycznego do świadectwa kwalifikacji pilota motolotni. Jeśli uczeń zdecyduje się zmienić ośrodek szkolenia, nowy instruktor na podstawie tego dokumentu będzie mógł mu uznać zdobyte kwalifikacje.
Dla osób posiadających inne kwalifikacje lotnicze można zastosować skróty programowe.I tak, piloci posiadający świadectwo kwalifikacji pilota paralotni, pilota samolotu ultralekkiego lub wiatrakowca ultralekkiego oraz piloci posiadający licencję pilota szybowcowego lub samolotowego będą musieli uzupełnić różnice programowe dotyczące motolotni.
Z kolei pilot motolotniowy mający zamiar zrobić kurs na samolot ultralekki, wiatrakowiec lub paralotnię również może liczyć na skrócenie programu teoretycznego.

Kwestie organizacyjne szkolenia motolotniowego teoretycznego są ustalane indywidualnie przez ośrodki. Pełne stacjonarne szkolenie można zrobić np. w cztery weekendy. Jeśli na kurs przyjdzie nam dojeżdżać wiele kilometrów warto zapytać instruktora o szkolenie zintegrowane. Oznacza to że będziemy mogli szkolić się równolegle teoretycznie i praktyczne. Biorąc dwa tygodnie urlopu możemy odbyć intensywne szkolenie. Czas dobrej pogody możemy wykorzystać na latanie, natomiast kiepską pogodę i wieczory wykorzystać na teorię i lotnicze opowieści.
Ile kosztuje szkolenie motolotniowe teoretyczne? Na to pytanie odpowiedzi jest wiele. Cena za kurs teoretyczny motolotniowy stacjonarny waha się od 400 -1000 zł. Tak duża rozbieżność ceny zależy jedynie od ilości osób na kursie. Zasada jest jedna, im więcej osób tym taniej. Szkolenie indywidualne będzie kosztowało w zależności od ośrodka około 1000 zł. Można również znaleźć motolotniowy kurs teoretyczny za darmo na przykład TU.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *